De Maan op Soest-Zuid

De maan op Soest

De maan op Soest-Zuid. Ik fotografeer graag de maan in deze omgeving, omdat het hier ’s avonds erg mooi kan zijn, stil en geheimzinnig..De maan is misschien altijd hetzelfde, maar zij schijnt toch wel heel verschillend. En ook is ze heel anders iedere keer als ze vol (of bijna vol) is.. Het hangt erg af van het seizoen, de weersomstandigheden. Gisteren was zij erg fel, groot. Kijk maar of je op één van de foto iets herkent van een huis of winkel..  
Lees verder...


nieuw seizoen muziektheater Soest/Zeist

Nieuw seizoen muziektheater Soest en Zeist.

Nieuw seizoen muziektheater Soest en Zeist Toen ik aan mijn nieuwe toneelstuk begon, waarvoor ik veel research doe, had ik nog nooit gehoord van ‘zielenvisserij’. U waarschijnlijk ook niet. Maar op het bovenstaande schilderij ziet u dit fenomeen prachtig uitgewerkt. Mijn nieuwe stuk speelt in de tijd van de strijd tussen Johan van Oldenbarnevelt en prins Maurits. En hoe langer ik er aan werk, hoe meer verbazingwekkende overeenkomsten ik zie met de strijd in bijvoorbeeld Turkije, of andere landen waar men zo met religie worstelt. En hoe meer ik me er in verdiep (volgend jaar is er herdenking van 400 reformatie en in 2019 wordt in Amersfoort Oldenbarnevelt groots herdacht, omdat hij daar geboren is) hoe meer ik zie dat De Nederlanden in die tijd van het prille protestantisme iets moois zijn kwijt geraakt. Of er is van alles ‘ondergronds’ gegaan. Ik heb in Soest en Amersfoort van alles bekeken en bestudeerd, maar ik moest ook een keer naar de Oude Kerk in Amsterdam (foto boven) waar ik me voor zo’n oud Hollandse lucht (van een expositie) heb laten fotograferen. Zo voelde het in die tijd, vlak voor de geloofsstrijd losbarstte. Kun je spannend, interessant toneel maken over zulke ‘zware’ onderwerpen? Dit wordt al mijn 7e toneelstuk over de 17e eeuw. Mensen komen schuchter binnen, maar als de techniek een beetje meewerkt (en we hebben altijd weinig geld),  en wanneer de locatie goed is, dan horen we unaniem positieve reacties. De verhalen brengen nieuwe gezichtspunten, de spelers ‘raken’ het publiek,
Lees verder...

gildegids 2016

Gildefeesten Soest 2016

Soester gildefeesten 2016 De Gildefeesten van Soest zijn een fenomeen. Ieder jaar maken talloze vrijwilligers van deze traditie een groot feest voor iedereen. Lekker gek doen, even los, op het grote veld van het Groot GaesbeekerGilde aan de rand van Soest, richting Amersfoort. Als buitenstaander, pas vier jaar hier, kijk je je ogen uit. Het is duidelijk een oude dorpstraditie die nog springlevend is. Tevens zijn er ’s avonds concerten. Dit jaar komt Guus Meeuwis. Ik vind het ongelofelijk zoals iedereen zich inzet! Er zijn nog veel meer activiteiten. Je vindt een overzicht in dit gidsje, dat huis aan huis is verspreid. Vast ook bij de bibliotheek te vinden (?)..
Lees verder...

Huisje in het bos bij Soest(dijk)

Beleving Soest

Misschien vraagt u zich soms af wat de bedoeling is van Oogopsoest? Oogopsoest is een website, aangesloten op Facebook en twitter, met een persoonlijke blik van mij, als fotografe, op Soest. Het hoort bij ‘oogopnederland’. Samen brengen we als ongeveer 70 fotografen onze omgeving in beeld. Met daarbij een blog. Nadrukkelijk is daarbij dus mijn persoonlijke beleving als fotografe en blogger de ‘ingang’. Daarmee onderscheidt het platform zich van ‘agenda’s’ over Soest en borden met aankondigingen. Die zijn er namelijk al volop. Ik geniet als fotografe van de vrijheid om te schrijven over datgene wat mij opvalt en bezighoudt. Dat kan ook bijna niet anders. Wat moet je bloggen over agenda’s met aankondigingen? Ook mag ik wat langer en dieper op iets ingaan, als dat zo uitkomt. Of eens een link leggen met iets ‘ver weg’. Ik heb regelmatig ondernemersportretten gedaan, en sta daar zeker voor open, omdat ik ondernemers interessant vind voor de sfeer en het klimaat in Soest. Ik sta open voor uitnodigingen! Ook doe ik regelmatig verslag van evenementen en groepsgebeuren. Ik zoek datgene wat me als fotografe aanspreekt en dan probeer ik daarbij aanwezig te zijn. Nu in de vakantietijd is het wat ‘kleiner’ en dichterbij huis, omdat het natuurlijk ook slecht weer is en er relatief niet zoveel gebeurt. Toch wil ik de website niet opvullen met zomaar activiteiten die hier ergens toegankelijk zijn. Die vind je wel bij het VVV. Uitnodigingen Ik sta wel open voor vragen van anderen. Zo vroeg kort geleden iemand aan me
Lees verder...

Kunstlint VII 'Op de vlucht'

Kunstlint VII: Het verhaal uitwerken

Vervolg Kunstlintserie voor 17 en 18 september te Soest van steen naar beeld: Inmiddels begint het beeld ‘te spreken’. In Afrika noemen ze dit soort stenen ook ‘talking stones’. Ze komen meestal uit Zimbabwe. Zimbabwe heeft het zwaar op dit moment..Soms merk je dat hier, als er even geen stenen binnenkomen. Ik hoor dan dat Robbert Mugabe opeens de grenzen dicht houdt. Een poosje geleden heb ik kort les gehad van een Zimbabwaans beeldhouwer. Ik begreep het werk en de taal onmiddellijk. Na één dag had ik het al onder de knie. Een geweldige ervaring. Maar dat komt omdat ik natuurlijk al vele, vele jaren kunst maakte. En omdat het goed werd uitgelegd. Ik heb zelf ook stilletjes het gevoel dat ik in de Middeleeuwen aan die grote kathedralen in Frankrijk heb ‘gesleuteld’..Dus dat ik eindeloos gehakt en geschuurd heb in die tijd..en misschien wel een vrijmetselaar was..want uit dat ambacht aan die kathedralen ontstonden ‘de vrijmetselaars’. Inmiddels iets heel anders natuurlijk..maar hun benadering van ‘de steen’ van het leven is nog wel het zelfde. Niets forceren..veel ‘laten spreken’. Kunstenaars zijn vaak spirituele mensen. Je wordt dat doordat er van alles in je opengaat als je kunst maakt. Wat betreft de ‘talking stones’: Elk beeld dat verschijnt is totaal anders. Het is niet alleen een plaatje dat tevoorschijn komt, het is een verhaal. En het zijn ‘grote’verhalen, zeker het verhaal van dit beeld is groot en sterk.Ik begin ’s nachts te dromen. Ik droom van vluchtelingen over de hele wereld.
Lees verder...

Kunstlint deel VI

Kunstlint VI: Details

Zou ik 17 september Kunstlint 2016 Soest halen? Details: Het tempo van werken ligt nu lager, omdat ik details aanbreng. Nu vind ik dat een ware ‘meester’ makkelijk moet kunnen bewegen van detail naar groot geheel en andersom, dus ik laat me niet teveel ‘vangen’ door de details. Het gevaar ligt namelijk op de loer dat je totaal verzinkt in een specifiek detail en een week later wakker wordt. Mogelijk pas op het moment dat het detail er bijvoorbeeld vanaf springt. Want beelden zijn grillig en er kan zomaar een scherf losraken en vanaf springen. Dit beeld heeft een aantal schilfers, waar ik erg voorzichtig mee moet zijn. Maar ik werk dus niet al te lang aan één detail en probeer in beweging te blijven. Dan groeit het hele beeld mee. Tussendoor heb ik ook aan de rechterzij-achterkant gewerkt, het haar van de moeder. Dat is één lange vlecht aan het worden, die haar met het rechter kind ‘verbindt’..Het beeld is iets wat een verhaal vertelt. Dus als ik details van het verhaal zie opduiken, dan maak ik daar dankbaar gebruik van. Voor de mensen die iets van ‘Het heilige bloed en de heilige Graal’ weten,  of van de vrijmetselaars (oude tradities) : Ik ben net in Katharen-land geweest. Voor mij is het niet ‘toevallig’ dat dit een moeder met een lange vlecht haar met DRIE kinderen, op de vlucht wordt. Dit zullen ‘ingewijden’ wel begrijpen, het heeft met de verhalen over de bloedlijn van de Merovingische koningen, Franken, te maken,
Lees verder...

Kunstlint V beeld voor open atelierroute Soest

Kunstlint V: Van platte schets naar drie-dimensionaal

Hoe maak je iets dat plat is drie-dimensionaal? Langzaam ga ik de ‘platte’ schets drie-dimensionaal uitwerken.Ik ga dus ook ‘om de hoek’. Nu heeft dit beeld aan de achterkant heel veel van zichzelf ‘mee’, waardoor ik daar niet erg veel aan hoef te doen. Ik zal het laten zien als het wat verder is als geheel. Maar ook de voorkant moet meer reliëf krijgen. En je maakt iets drie-dimensionaal door het ene voor het andere te ‘halen’ (kloppen) en door dingen los te maken van elkaar en een ronding te geven. Dit vraagt veel geklop, terwijl je heel voorzichtig moet zijn met plekken waar vingers, neuzen en ogen komen. Het middelste kindje komt nu al wat meer naar voren, en aan de linkerkant is de grote hand van de moeder aan het verschijnen. Ik weet best dat haar handen te groot zijn, maar ik voel dat dit de expressie van het beeld ten goede zal komen. Ik laat dat..Het kan er altijd nog vanaf. Ik denk dat daar straks hele mooie dunne vingers verschijnen die het beeld een verfijning zullen geven, en wat we als kunstenaars ook altijd zoeken ‘een bepaald ritme’. Ritme is een soort bindend element binnen een beeld. Het brengt de blik van de toeschouwer van het één naar het ander, en geeft rust aan het geheel, als het ritme klopt. Het ritme van de drie kinderen voelt al heel goed. (ook dat is dus een ritme). Overigens kun je op zo’n ‘platte’ foto nog niet helemaal
Lees verder...

szigetfestival vertrek

Ook uit Soest jongeren op weg naar Sziget

Wist u dat er in Boedapest ieder jaar een gigantisch festival gaande is, waar ook regelmatig jongeren uit Soest naar toegaan? Op de website van Soestvrijstaal staat de informatie er over. Ik trof een enorme groep jongeren op het station in Amersfoort. Een bijzondere manier om vakantie te vieren! Ik heb een wat snelle, onrustige video toegevoegd van wat mij verraste, maar de mensen blijven dan ook een beetje anoniem. Op internet vond ik het volgende veelbelovende tekstje…Lijkt me geweldig daar! Sziget Festival – The Island of Freedom – 10-17 augustus 2016 nl.szigetfestival.com/ Het Sziget Festival in Boedapest is één van de grootste multiculturele evenementen van Europa. Hetfestival trekt meer dan 400.000 fans van over de hele wereld.
Lees verder...

kunstlint Soest IV

Kunstlint beeld IV

Voor de mensen die de ontwikkeling van het beeld voor het Kunstlint volgen: Langzaam wordt het ‘onzichtbare’ zichtbaar. Eerst heb ik een zuiltje gekocht. Toen vond ik deze markante serpentijnsteen bij de Hazelaar. ik heb een poos zitten kloppen op de steen, daarna zitten kijken. Toen wist ik opeens de titel. Het beeld heet volgens mij ‘Op de vlucht’. Nu is er een schets in de steen gemaakt: Rechts onder ontstaat een kindje,  de moeder ‘sleept’ haar mee met een grote hand (rechts onder), terwijl ze op haar andere arm ook een kindje draagt. En net toen ik wilde stoppen zag ik een kindje in het midden, dat me aankijkt. De komende dagen ga ik dit tevoorschijn halen door te kloppen, schaven en schuren. Uiteindelijk zal ik bepaalde delen polijsten en in de was zetten.Zou het 17 en 18 september voor het nieuw Kunstlint Soest klaar zijn?
Lees verder...

kunstlint Soest III

Stap III Hoe ontstaat een beeld op de Bilderdijklaan te Soest voor Kunstlint 2016?

Basisvorm Een aantal urenlang klop ik op de Serpentijnsteen die ik bij de Hazelaar heb uitgezocht. Ik heb de steen uitgezocht vanwege de hoogte en een zekere spanning die er in zit naar het hoogste punt toe. Terwijl ik met de tandhamer klop en klop begint de steen te stralen. De ruwe vormen worden wat meer een eenheid en de glans van binnenuit straalt. Wel verlies ik wat mooie kleuren van ‘het huidje’..ik probeer wat plekken roestbruin te bewaren. Uit ervaring weet ik dat er ook kleuren IN de steen zitten, dus ik zal niet alle kleur kwijtraken van de steen. Terwijl ik de steen beklop voel ik ook waar de harde en zachte stukken zitten. Ook zie ik dat er hier en daar een ‘laagje’ zit wat er makkelijk af kan vallen als ik te hard te werk ga. Wat zit er in? Terwijl ik alleen maar klop, kijk en ‘luister’, zie ik iets verschijnen. Ik laat het even los en kijk naar andere mogelijkheden. Maar dit beeld komt steeds terug. Aan het eind van deze ‘sessie’ weet ik nog niet HOE ik het er uit moet halen, maar wel wat het thema is. ‘Op de vlucht’. Ik zie vaag een moeder met twee, misschien drie kinderen, op de vlucht. Het hoofd van de moeder komt boven in, met tegen haar gezicht aan het gezicht van een kindje. Ze heeft een lange arm met een grote hand, en daaraan zit onderaan een tweede kindje. Je kunt het op onderstaande
Lees verder...